Beleef boulevard
Het juiste team rondom de patiënt: een voorbeeld
Wat is “Het juiste team rondom de patiënt: een voorbeeld!”? In februari 2022 is de pilot “neurologie verpleegkundige op de SEH” van start gegaan, en inmiddels de definitieve werkwijze geworden. Dagelijks is er van 9.00-17.30 uur een neurologieverpleegkundige aanwezig op de SEH om alle CVA patiënten (hersenbloeding of herseninfarct) in samenwerking met de SEH verpleegkundige op te vangen. Indien de CVA patiënt ABCDE stabiel is wordt de zorg in principe overgenomen door de neuro verpleegkundige gedurende het verblijf op de SEH. Een mooi initiatief, aansluitend aan de strategische thema’s samenwerken in een netwerk en de organisatie van werkprocessen. Het doel van de inzet van de neurologie verpleegkundige op de SEH is om de kwaliteit van zorg te verbeteren voor alle CVA patiënten, vanaf de eerste opvang in het ziekenhuis (het juiste team rondom de patiënt). Denk hierbij aan een betere monitoring van de neurologische controles/ signalering van achteruitgang door de expertise van de neuro verpleegkundige direct in te zetten. Maar ook het integreren van de werkzaamheden van de neuro verpleegkundige op de SEH, zodat patiënten direct de juiste informatie krijgen en bijvoorbeeld het opname gesprek al plaats vindt op de SEH. De korte lijnen met de neuro care unit op de neurologie zal mogelijk ook zorgen voor een snellere doorstroom vanaf de SEH.
In de acute fase na een herseninfarct is een snelle behandeling erg belangrijk, waarbij bewezen is dat een snellere behandeling (intraveneuze trombolyse of intra arteriële trombectomie) een beter resultaat geeft. Om te monitoren hoe snel deze behandelingen plaats vinden worden de termen door to needle time (bij intraveneuze trombolyse) en door to door time (bij intra arteriële trombectomie) gebruikt. Ofwel hoelang het duurt voordat de patiënt een behandeling ondergaat. In de pilot werd gekeken of er een verschil te zien is in deze tijden, want… time = brain! De pilot leverde positieve resultaten op, op het gebied van patiënt tevredenheid, medewerkers tevredenheid (oftewel de ontwikkeling van JBZ’ers), het uitvoeren van neurologische controles, een voorzichtig positief effect op de door tot needle time en een klein effect op de ligduur van de SEH. Hoe kun je zelf aan de slag met het juiste team rondom de patiënt?Met dit project als voorbeeld willen we alle deelnemers inspireren om zelf aan de slag te gaan voor het eigen specialisme/ patiëntengroep en te kijken hoe de zorg verbeterd kan worden vanaf binnenkomst op de SEH tot aan ontslag. Met wie kun je contact opnemen? Voor vragen kan contact opgenomen worden met Geertje de Vries
Ouderen met een kwetsbare gezondheid
Wat houdt het strategisch onderwerp Ouderen met een kwetsbare gezondheid in? Ouderen zijn niet zomaar volwassenen met grijs haar. Ze zijn lichamelijk, emotioneel en cognitief anders dan mensen van bijvoorbeeld middelbare leeftijd. Ze hebben dan ook andere wensen en behoeften als het om zorg gaat. Eigenlijk net zoals dat bij kinderen het geval is. Het is vaak moeilijk om te herkennen of iemand een kwetsbare gezondheid heeft. Vaak zien ouderen er kwiek en gezond uit maar hebben zij vaak verschillende chronische aandoeningen. Bij deze reisbestemming gaat het over het herkennen van ouderen met een kwetsbare gezondheid, hen veerkrachtig maken en de behandeling geven die bij hun wensen en behoeften past. Zo kan hun gezondheidswelzijn worden verhoogd. Een belangrijk onderdeel is het vergroten van hun fysieke conditie zodat zij een operatie beter doorstaan. Hoe kun je zelf aan de slag met het herkennen van ouderen met een kwetsbare gezondheid? Door goed te luisteren naar wat mensen vertellen over zichzelf, krijg je veel inzicht in hoeveel iemand nog beweegt, hoe iemands sociaal netwerk er uitziet en wat iemand in zijn leven heeft meegemaakt. Dat alles vertelt iets over veerkracht. Er zijn twee podcasts gemaakt die veel informatie geven over waar je op kunt letten: een podcast met Erdinç Saçan en zijn vader Zafer Saçan en een waarin Karin Keijsers, geriater vertelt over de overeenkomst tussen ouderen en kinderen. Daarnaast kun je een mini-masterclass aanvragen voor je afdeling. Hierin ervaar je zelf hoe het is om oud te zijn en krijg je beter inzicht in wat ouderen met een kwetsbare gezondheid nodig hebben.
Met wie kun je contact opnemen? Je kunt ons bereiken via Carola Osinga, of 06-21825941 Voor het prehabilitatie traject kun je contact opnemen met Evita Bartels, of 06-51091138 Meer weten? • Luister hier de podcast met Erdinç Saçan en zijn vader Zafer Saçan • Wat is prehabilitatie en waarom doen we dit? Bekijk hier de uitleg • Wetenschappelijk artikel prehabilitatie: “A multimodal prehabilitation program in high-risk patients undergoing elective resection for colorectal cancer: A retrospective cohort study” door o.a. Mayke de Klerk • Bekijk hier de factsheet met de eerste resultaten van het prehabilitatie programma • Artikel Focus Magazine "Prehabilitatie bij darmkanker: zo fit mogelijk richting operatie en herstel” • Artikel Focus Magazine “Onderzoek moet leiden tot online tool die ouderen met een kwetsbare gezondheid herkent” • Kijk hier voor de factsheet van de Intensieve Samenwerkingsafdeling (ISA)
Digitale patiëntenreis
Wat is Gewoon digitaal? Digitaal op orde zijn helpt ons voor de toekomst: • Groeiende zorgvraag, dubbele vergrijzing • Krapte arbeidsmarkt • Maatschappelijke behoefte: veel patiënten en mantelzorgers willen graag eigen regie kunnen pakken • Digitaal als het kan en wenselijk is • Juiste zorg op de juiste plek, thuis als het kan Bij Gewoon Digitaal wordt gebouwd aan een structurele ondersteuningsstructuur voor poli’s om digitale bouwblokken aan patiënten aan te bieden. Het gaat dan bijv om: • MijnJBZ • Zelfplannen • Videoconsult • E-consult • Digitale voorlochting • Digitale vragenlijsten • Digitale lab-aanvragen • Persoonsidentificatie, -registratie en -verificatie
Hoe kun je zelf aan de slag met Gewoon Digitaal? Op dit moment wordt deze ondersteuningsstructuur gebouwd en gepilot bij de poli oncologie. Een groot gedeelte van de digitale bouwblokken zijn al beschikbaar en deelnemers kunnen deze al toepassen binnen hun eigen proces. Met wie kun je contact opnemen? Het iTeam via innovatie@jbz.nl
Toen werd je zelf ziek
Toen werd je zelf ziek Wat is Toen werd je zelf ziek? Wanneer je als zorgverlener zelf patiënt wordt, ziet de voor jou zo bekende zorgwereld er heel anders uit. De wereld waar je vertrouwd mee bent, voelt plotseling onbekend en nieuw aan. Vanuit de eigen ervaringen als patiënt van Marjan is in 2017 het strategisch onderwerp ‘Toen werd je zelf ziek’ ontstaan. ‘Toen werd je zelf ziek’ is één van de strategische onderwerpen van het JBZ. Verschillende collega’s hebben als patiënt ervaren dat de essentie van goede zorg zich afspeelt ‘buiten de lijntjes’. Het gaat niet over protocollen, maar over aansluiten, luisteren, dichtbij kunnen komen en iemand niet laten zweven maar opvangen. Over het verschil durven maken. Hoe kun je zelf aan de slag met ‘Toen werd je zelf ziek’? Je kan zelf aan de slag met het wisselen van perspectief door de tools van ‘Toen werd je zelf ziek’. Ervaar bijvoorbeeld door de ogen van de patiënt een patiëntenreis met onze VR-films (klinisch en poliklinisch). Of ervaar hoe het is om een beperking te hebben en wat dit met doet in een mankementensessie.
‘Toen werd je zelf ziek’ heeft een eigen webpagina, klik daarvoor hier. Op deze webpagina kun je op meerdere manieren je verplaatsen in het perspectief van de patiënt door te kijken, lezen of luisteren. Met wie kun je contact opnemen? Je kunt ons bereiken via zelfziek@jbz.nl. We denken graag mee over een VR-sessie, mankementensessie of mini-masterclass ‘Toen werd je zelf ziek’ bij jou op de afdeling. De ‘Toen werd je zelf ziek’ verhalenbundel is ook aan te vragen via bovenstaand mailadres.
(Ont)regel de zorg
Wat is (Ont)Regel de zorg? Iedereen kent ze wel; van die regels of handelingen waarvan je jezelf iedere keer weer afvraagt: “hoe zinvol is dit eigenlijk?” of “kan dit niet anders?”. Regels die op het eerste gezicht niet bijdragen aan het verhogen van het gezondheidswelzijn van de patiënt en vaak ook nog eens veel tijd kosten. Met (Ont)Regel de zorg willen we binnen het JBZ onderzoeken of al die regels en handelingen wel echt nodig zijn en of het anders kan. Wanneer bepaalde regels niet nodig blijken of je ze slimmer kan regelen, creëer je tijd voor zaken die wél nuttig zijn voor onze patiënten! Daarbij mooi meegenomen: dat verhoogt dan ook jouw werkplezier! We hebben al aardig wat successen geboekt in de afgelopen jaren. Zo hoeven verpleegkundigen niet meer elke dag de pijnscore te registreren, indien er 24 uur een pijnscore (NRS) van minder dan 4 wordt aangegeven. Ook hoeven niet altijd meer alle domeinen van de verpleegkundige NANDA-anamnese te worden uitgevraagd. Weet jij nog goede (Ont)Regelonderwerpen? We zijn benieuwd waar jij nog (Ont)Regelonderwerpen ziet! Dit hoeven niet alleen verpleegkundige of medische handelingen te zijn, maar kunnen ook andere regels of handelingen zijn die volgens jou slimmer kunnen. Deel jij jouw goede idee met ons? Vul het formulier op deze pagina in.
Hoe kun je zelf aan de slag met (Ont)Regel de zorg? We hebben ook een Toolbox waarmee deelnemers op weg worden geholpen om zelf aan te slag te gaan met (Ont)Regelen op de eigen werkplek. • Poster om op te hangen in de koffiekamer, welke goede ideeën hebben jouw collega’s? • Exnovatiegids: een stappenplan om zelf te (Ont)Regelen op jouw werkplek. • Trechter van verdunning: vragen om te beantwoorden vóór het invoeren van een beleidsregel of als leidraad bij het (Ont)Regelen van beleidsregels. • Werkdocument om jouw (Ont)Regelactiviteiten te stroomlijnen Met wie kun je contact opnemen? Bij vragen of goede ideeën kan je contact opnemen met strategie@jbz.nl.
Alcohol-problematiek bespreekbaar maken
Hoe maak jij alcoholproblematiek bespreekbaar? 10% van de ziekenhuispatiënten heeft alcoholproblematiek. Dit heeft invloed op lichamelijke, psychische en sociaal/ maatschappelijke klachten. Hoe ga jij als professional hiermee om? Vraag je ernaar? En hoe kan dat het beste? Vanuit het project alcoholproblematiek trainen we zorgprofessionals in deze motiverende gespreksvoering. Op de Grote Zomerboostcamp kan je hier alvast kort mee kennismaken. Hoe kun je zelf aan de slag met het bespreekbaar maken van alcoholproblematiek?Van bewustwording naar in actie komen: Via het Leerplein kan je je aanmelden voor de training ‘Motiverende gespreksvoering bij alcoholmisbruik’. In deze training leer je op een motiverende manier het gesprek aan te gaan met een patiënt met alcoholproblematiek, zodat jij voor de patiënt het verschil kan maken!
Met wie kun je contact opnemen? Je kan projectleider Jacqueline Bisschop benaderen bij vragen of als je ideeën hebt over dit project.
Meten van gezondheids- welzijn
Gezondheidswelzijn. Hoe meet je dat eigenlijk? - Vind je weg naar JBA Wetenschap Hoe je gezondheidswelzijn meet is één van de drie hoofdthema’s waar de wetenschappelijke beleidslijn Patient centered outcomes research of te wel PCOR van JBA Wetenschap zich mee bezig houdt. JBA Wetenschap is aangesloten bij het landelijk netwerk onderzoek positieve gezondheid 1 en lid van de onderzoeksgroep die met ZonMw gelden de komende jaren onderzoek doet naar het (door)ontwikkelen van instrumentarium voor het meten van de brede benadering van gezondheid 2 . Deze ontwikkelingen dragen bij aan kennis rondom het meetbaar maken van ons Gewaagd doel, als ook breder; hoe kunnen we impact meten die het werken vanuit gezondheidswelzijn heeft op patiënt, zorgverlener en zorg?
Hoe kun je zelf aan de slag met Gezondheidswelzijn - Hoe meet je dat eigenlijk? Op intranet heeft JBA Wetenschap een Stappenplan gepubliceerd Meten van Gezondheidswelzijn in wetenschappelijk onderzoek voor onderzoekers die met meten van gezondheidswelzijn aan de slag willen (JBZnet - Quicklinks – JBA Wetenschap – PCOR – Stappenplan). Op deze intranetpagina van PCOR is ook het overzicht te zien op welke andere strategische thema’s PCOR wetenschappelijk onderzoek doet. Met wie kun je contact opnemen? Je kunt contact opnemen via wetenschap@jbz.nl. Klik hier voor de PCOR praatplaat.
1. Consortium Onderzoek Positieve Gezondheid. Published 2021. Accessed October 6, 2021. https://www.iph.nl/kennisbank/consortium-onderzoek-positieve-gezondheid/
2. ZonMw honoreert onderzoeksproject dat een brede opvatting van gezondheid beter meetbaar gaat maken. Published 2022. Accessed April 25, 2022. https://www.iph.nl/kennisbank/zonmw-honoreert-onderzoeksproject-dat-een-brede-opvatting-van-gezondheid-beter-meetbaar-gaat-maken/
Leefstijl loket en wandeling
Wat is het Leefstijlloket? Het doel van het leefstijlloket is om patiënten te ondersteunen in hun eigen regie naar een gezonde leefstijl en zo het gezondheidswelzijn te vergroten. Tijdens de Grote Zomerboostcamp kan je zelf werken aan je positieve gezondheid tijdens een wandeling met aandacht voor bewegen, bewustwording en zingeving.
Daarnaast kan je een lichaamsanalyse met de Tanita weegschaal doen door een Gezondheidswelzijn coach! Wanneer we het hebben over de metabolische leeftijd, hebben we het over de fysieke leeftijd van ons lichaam. De Tanita weegschaal geeft je meer informatie dan alleen het meten van je gewicht. Met de metingen krijg je een veel completer beeld van je eigen gezondheid. Je echte leeftijd meten kan in slechts 15 seconden.
Hoe kun je zelf aan de slag met het Leefstijlloket?Signaleren dat de mogelijke oorzaak van een bepaald ziektebeeld leefstijlproblemen zijn. Dit bespreken met de patiënt en vragen of ze interesse hebben om ondersteund te worden in een toeleiding naar een gezonde leefstijl. Op Zenya staat het protocol ‘verwijzen naar het leefstijlloket’. Daarnaast is er een klinische les en e-health module hoe je leefstijlproblemen bespreekbaar kunt maken met patiënten. Klik hier voor de factsheet over het Leefstijlloket. Met wie kun je contact opnemen? Je kunt contact opnemen met Coby Pessers, projectleider leefstijlloket
Revalideren is leren
Wat is revaliderend werken? Revaliderend werken draait om de patiënt zo fit mogelijk voor, tijdens en na behandling. Wist je dat je 5% spiermassa verliest als je een hele dag in bed ligt? Dat geldt dus ook voor onze patiënten! Hoe help je patiënten fitter een behandeling te ondergaan, zo fit mogelijk te blijven tijdens hun verblijf in het ziekenhuis en hoe ondersteun je ze maximaal in de terugkeer naar huis? Stimuleer je ze bijvoorbeeld om zoveel mogelijk in beweging te blijven tijdens hun opname?
Hoe kun je zelf aan de slag met Revaliderend werken? Revalideren is leren! Kleine aanpassingen kunnen al leiden tot grote verschillen bij de patiënt. Wat neem jij bij de patiënt uit handen, terwijl ze dit eigenlijk ook goed zelf kunnen? Hoe stimuleer je de patiënt om tijdens opname, maar ook thuis in beweging te blijven? Met wie kun je contact opnemen? Bij vragen kun je contact opnemen met Anne Dieben of Lucyl Verhoeven.